Newsroom (Suomi)

28.04.2014 – Tänään Kolumbiasta on virallisesti tullut OECD: n jäsen, 37. maa, joka on tehnyt sen järjestön lähes 60 vuoden historiassa .

Kolumbia on nyt saattanut päätökseen OECD: n yleissopimuksen ratifiointimenettelyt ja tallettanut liittymiskirjansa. Tämä johtaa menestyksekkääseen liittymisprosessiin, joka alkoi vuonna 2013.

OECD: n jäsenmaat kutsuivat virallisesti Kolumbian liittymään järjestöön toukokuussa 2018 viisivuotisen liittymisprosessin jälkeen, jonka aikana se kävi läpi – 23 OECD: n komitean syvälliset tarkastelut ja esitteli merkittäviä uudistuksia lainsäädännön, politiikan ja käytäntöjen yhdenmukaistamiseksi OECD: n standardien kanssa. Nämä kattivat laaja-alaiset politiikan alat, mukaan lukien työvoimakysymykset, oikeusjärjestelmän uudistaminen, valtion omistamien yritysten hallinnointi, lahjonnan torjunta, kauppa ja kansallisen teollisuuskemikaaleja ja jätehuoltoa koskevan politiikan laatiminen.
Teknisten näkökohtien lisäksi liittymisprosessi on toiminut katalysaattorina Kolumbialle edetä tärkeisiin uudistuksiin kansalaistensa hyvinvoinnin parantamiseksi, kuten epävirallisen työmarkkinoiden vähentäminen, työmarkkinoiden laadun ja merkityksen parantaminen. koulutus ja terveydenhuoltojärjestelmän kestävyys pitkällä aikavälillä.

Tervetuloa uutisiin, OECD: n pääsihteeri Angel Gurría sanoi: ”Olemme iloisia voidessamme toivottaa Kolumbian tervetulleeksi 37. jäseneksi. Kolumbian liittyminen on konkreettinen osoitus sitoutumisestamme tuoda yhteen maat, jotka pyrkivät korkeimpien standardien noudattamiseen globaalissa julkisessa politiikassa kansalaistensa hyvinvoinnin ja elämänlaadun parantamiseksi. Kolumbian viimeaikainen historia voi olla perusteltu ylpeä todella poikkeuksellisesta saavutuksesta. ”

” Liittymisprosessi on tarjonnut Kolumbialle mahdollisuuden käsitellä tärkeitä poliittisia kysymyksiä ja haasteita monenvälisesti ja oppia muiden OECD-yhteistyökumppaneiden kokemuksista. yrittää. Kolumbian osallistaminen on myös auttanut rikastuttamaan OECD: n tietämystä ja poliittista kokemusta ”, Gurría sanoi.

Kolumbian liittyminen laajentaa OECD: n jäsenyyttä 37 maahan. Se on kolmas Latinalaisen Amerikan ja Karibian alueen jäsenmaa, joka liittyy Meksikon ja Chilen jälkeen. Neljäs, Costa Rica, on siirtymässä organisaatioon liittymisprosessinsa viimeiseen vaiheeseen.

Huomautus toimittajille:

Pariisi -perustainen taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö (OECD) on kansainvälinen järjestö, joka edistää politiikkaa ihmisten taloudellisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin parantamiseksi maailmanlaajuisesti. Se tarjoaa foorumin, jossa hallitukset voivat yhdessä jakaa kokemuksia ja etsiä ratkaisuja kohtaamiinsa taloudellisiin, sosiaalisiin ja hallintotapaan liittyviin haasteisiin.