Mt. Borah – Den høyeste toppen i Idaho

Prime time.
Denne juli har vært en flott måned for peakbagging i Northern Rockies. Hovedtyngden av snøen har smeltet bort fra toppene, og våre synspunkter er ennå ikke blitt hindret av røyk fra skogbrann. Denne helgen benyttet jeg meg av muligheten til å bestige Mount Borah (offisielt «Borah Peak»), det høyeste fjellet i Idaho. Borah hadde vært på min RADAR i flere år, men jeg visste virkelig ikke mye om det Jeg visste at det var rundt 8 miles tur-retur med 5500 fot høydeøkning (bratt!), Og at det ikke var noen teknisk klatring involvert. Som det viser seg at oppstigningen min av Borah 20.7.19 endte opp med å bli en STOR peakbagging-opplevelse! – akkurat der oppe med noen av mine beste dager med klatring i Montana.

Forventning.
Etter at datteren min og jeg avsluttet en backpacking-tur i det vestlige Washington (se forrige blogginnlegg), Vi bestemte oss for å svinge oss gjennom sørlige Idaho og klatre Borah på vei tilbake til Helena. Da vi kjørte inn på traihead-campingplassen fredag kveld, begynte virkeligheten da vi ble konfrontert med de bratte, steinete åsene som førte til Borahs toppmøte. Jeg var ikke sikker hvis dette skulle være en tur, eller en stigning! Heldigvis har erfaring vist meg at bakkene ser ofte mer skremmende ut på avstand, så jeg var spent på om morgenen som skulle komme.

Over: Utsikt over Lost River Range da vi kjørte nordover til Salmon, ID.

Ørnen har landet.
Natten var ikke særlig avslappende – prærieulver hylte av nesten fullmåne (som var ganske kult), og jeg hørte flere turgåere som startet mellom 3 og 03:40 (imponerende). Amy og jeg «sov inn» til klokken 04.00, spiste frokost og begynte å vandre klokka 5. Omtrent en time inn i fotturen ble Amy (en sterkere turgåer enn jeg) syk, og bestemte oss for å gå tilbake til løypehodet – Bummer! Heldigvis alt annet om dagen var perfekt. Været var ideelt, og jeg ble veldig overrasket over hvor morsom klatringen var. Jeg likte spesielt de forskjellige forholdene som ble opplevd underveis til toppen – noen var både fysisk og psykisk utfordrende. Turen begynner med en bratt, men godt tråkket sti, etterfulgt av en stigning opp og langs Chicken Out Ridge, en kort, skissete vandring over en snødekt knivkantrygg («snøbroen»), en sti over en talusskråning, en bred naturskjønne pass, og den siste lange, bratte forvrengningen til toppen. Jeg likte helt 40 minutter med perfekt topptid på 50-årsjubileet for månelandingen. (Photo Tour)

I godt selskap.
Om dagen møtte jeg rundt 30 turgåere – noen på vei opp, og andre mens jeg kom ned. Å se på turgåere foran meg forhandle om de skisserte delene ga meg selvtillit, og det var også morsomt å besøke med folk som var ute og klatret en så imponerende topp en vakker sommerdag.

Gratis råd.
1 . Start tidlig – klokka 5 var omtrent riktig for meg. Jeg nådde toppen klokken 9.30 og kom tilbake til løypehodet kl. 13.10, og unngikk dagens hete.
2. Bruk støvler, ikke løpesko – Mine 60 år gamle føtter er glade for at jeg gjorde det.
3. Kjenn dine ferdigheter – Hvis du er ukomfortabel med eksponering, er dette kanskje ikke morsomt for deg. Fra Chicken Out Ridge til toppen vil du gjøre MYE forvrengning (klasse 3).
4. Trim tåneglene – Å synke ned 5,500 fot på 4 miles kan være en skikkelig tåstøter. Bruk støvler som gir god plass til tærne, og stram snørene før du begynner.
5. Vær forsiktig med solen – I denne høyden er strålene ganske intense. Jeg har på meg lange ermer, og jeg har begynt å bruke en Buff midt på dagen – og selvfølgelig solkrem på utsatte deler.
6. Tre liter vann – jeg brukte bare to, men hvis det hadde vært en varm dag, eller hvis jeg hadde startet en time senere, hadde jeg trengt mer.
7. Ta med en hue og en puffy – Hvis du får en dag som jeg hadde, vil du ønske å bruke litt tid på toppen. Jeg var glad for å ha hatt beanie og dunfylt kåpe for å holde meg komfortabel.
8. Velg en flott værdag – jeg hadde lykken, og jeg håper du gjør det også!

• Fototur i Borah-eventyret mitt.
    Best sett på en større skjerm – Husk å lese bildetekstene.
  • Kart over Mt. Borah-området.
    Zoom inn eller ut, bla, dra osv.
  • Klikk her for å se tidligere blogginnlegg.
    Mest fotturer og topper i Montana.

Under: Dette kartet markerer fotturer som har blitt omtalt på bigskywalker.com så langt, inkludert flere i Glacier Park – Velg fullskjerm for å utvide, zoome inn for mer detalj, eller klikk på en markør for en lenke til innlegget.