San Jacinto Peak via Marion Mountain Trail i San Jacinto Mountains (Norsk)

San Jacinto Peak er en av de sanne kronene i Sør-California og er en kronprestasjon for enhver turgåer som når toppen. San Jacinto Peak er det nest høyeste fjellet i Sør-California og toppen av San Jacinto Mountain Range på 10.834 fot over havet.

Turgåere som sparer med San Jacinto Peak, bør være forberedt på en utfordring hele dagen. De tøffe rutene til toppen inkluderer Marion Mountain Trail, som er den korteste trikkefri ruten, og presenterer en tur på 13,2 mil tur / retur med 4500 fot høydeøkning. Hvis du lurer på om utsikten på toppen er verdt innsatsen, er svaret ja. 360-graders panorama på San Jacinto Peak er praktisk talt uslåelig!

De grunnleggende retningene for denne turen er:
  1. Start opp Marion Mountain Trail fra Marion Mountain Campground Road (0 miles)
  2. Kryss veien nær Marion Mountain Campground (0,35 miles)
  3. Hold deg til høyre forbi en sti ned til Marion Mountain Campground (0,45 miles)
  4. Kryss en grusvei (0,5 miles)
  5. Gå inn i San Jacinto State Park Wilderness (2,6 miles)
  6. Sving til høyre på toppen av Marion Mountain Trail, etterfulgt av en umiddelbar rett opp Deer Springs Sti (3 miles)
  7. Hold deg til høyre forbi Fuller Ridge Trail (3,55 miles)
  8. Gå inn i Little Round Valley Trail Camp på Deer Springs Trail (7,7 miles)
  9. Avkjørsel Little Round Valley Trail Camp (8,1 miles)
  10. Sving til venstre opp San Jacinto Peak Trail eller gå framover litt lenger på Deer Springs Trail til en fin utsikt (10,1 miles)
  11. Pass San Jacinto Shelter (10,5 miles)
  12. Nå toppen o f San Jacinto Peak (10,6 miles)
  13. Retur med samme rute (13,2 miles)

San Jacinto Peak ligger innenfor San Jacinto State Park Wilderness, og du bør plukk opp en villmarkstillatelse før du legger ut stien (detaljer nedenfor). Marion Mountain Trail nærmer seg San Jacinto Peak fra vest-sørvest. Et skilt på stien er falskt avstanden til San Jacinto Peak (Mount San Jacinto) som 5 1/4 miles, som dessverre er en underdrivelse. Et annet tegn sier at du er tre miles fra Santa Rosa og San Jacinto Mountains National Monument.

Begynn opp stien nær enden av Marion Mountain Campground Road. Rett forbi stihodet vil du passere en snarvei til venstre som kutter ut den første tilbakestillingen på stien. Siden det er mye bratthet foran deg, kan det være lurt å holde deg til hovedstien, som vinkler mot høyre før du svinger tilbake til venstre.

Når du klatrer oppover fjellsiden, får du utsikt mot vest over Jeffrey-furuene mot Indian Mountain, et toppmøte lavere nedover San Jacinto-fjellene, støttet av dalen langt under området.

Ser nedover fjellsiden mot Indian Mountain

En kvart mil fra starten svinger stien til høyre, og du vil se Marion Mountain Campground like under stien. Fortsett rett over en grusvei som kommer opp fra campingplassen, 0,35 miles fra starten, og fortsett en tiendedel mil til en sti som går ned til venstre forbi en holdetank over campingplassen. Campingbadene er synlige en tiendedel kilometer under. Siden løypehodet ikke har bad, kan du ta en kort avstikker her om nødvendig. Marion Mountain Campground kan også brukes som et alternativt utgangspunkt for denne turen, og trimme turen til San Jacinto Peak til rundt 20 km tur / retur.

Marion Mountain Trail

Rett forbi stien ned til campingplassen, og en halv kilometer fra starten, krysse en annen grusvei og fortsett oppover stein- og smussløypa. Marion Mountain Trail presenterer en jevn stigning med mange bratte strekninger og bare noen få koniske pauser. Med 4500 fot høyde å takle på 6,6 miles, gir turen aldri lang tid.

Maroin Mountain Trail krysser en skrånende skog av furu og svaberg. Pass på flekker av bregner og villblomster som blomstrer om sommeren som lupiner, columbine, stjerneskudd og indisk pensel. Du kan se sommerfugler danse mellom blomstene, men hvis du stopper for lenge, begynner mygg å surre deg av.

Western columbine along Marion Mountain Trail

Flere tilbakekoblinger og en steintrapp fører lenger opp på fjellsiden. Når du ser gjennom sukkerfuruene til venstre, kan du nyte intermitterende utsikt over Fuller Ridge, en dominerende ridgeline på nordsiden av San Jacinto Peak.

Kl. 1.6 miles fra starten passerer du et skilt som markerer grensen til San Jacinto State Park Wilderness. Like foran, 1,75 miles fra starten, vil en abbor med eksponert granitt på venstre side av stien lokke deg kort av stien. Gå ut på klippene for å få klar utsikt over den furudekte kløften mot Fuller Ridge. Mens stien til toppen er bratt, gir flere fine steder som dette deg muligheten til å stoppe for å ta en pause, ta pusten og få en fantastisk utsikt.

Ser nordover mot Fuller Ridge fra en abbor langs Marion Mountain Trail

Når du er klar til å gå igjen, fortsett oppover stien, klatre i furu og fjellsiden. Til slutt, rundt 4,9 miles fra starten, smalner Marion Mountain Trail ut for en strekning og passerer en nydelig eng til høyre.

Marion Mountain Trail slutter ved et T-kryss med Pacific Crest Trail , tre miles og 2350 fot over trailhead. Ta til venstre, gå hundre meter til et kryss med Seven Pines Trail, og sving til høyre opp Deer Springs Trail (som også er Pacific Crest Trail frem til neste kryss).

Ting holder seg relativt gradvis de neste 800 kilometer når du krysser gjennom en frodig skog forbi en sildrende bekk til et kryss med Fuller Ridge Trail. Hold deg til høyre for å fortsette mot toppen av San Jacinto Peak.

Noen hundre meter forbi Fuller Ridge Trail Junction, forlater Deer Springs Trail furutrærne (midlertidig) og starter en rekke tilbakestillinger på en skråning dekket av tornet børste. Den lave børsten åpner opp for utsikt over skogen mot Fuller Ridge og fjellene og kløften nedenfor.

Ser ned Deer Springs Trail

Når De kommer tilbake til furuene, klatrer Deer Springs Trail gjennom steinblokker til en sal, 6,6 miles fra starten og 0,55 miles fra Fuller Ridge Trail Junction. Stien avtar for en strekning og passerer en triplet med bekker. Hvis du planlegger å filtrere drikkevann langs stien, har den første bekken, 7 km fra starten, den sterkeste sommerstrømmen. Den tredje lille bekken, 4,55 miles fra starten, er foret med stjerneblomster og er også ganske nydelig. Disse sesongbekkene svulmer opp fra snøavrenningen om våren, men sakte til en sildring på sensommeren.

Shooting star blomstrer langs en bekk på Deer Springs Trail

Kom til en løypemarkør i bunnen av Little Round Valley Trail Camp, 7,8 miles fra starten. Deer Springs Trail fortsetter gjennom campingplassen, som har noen få nummererte campingplasser med morsomme navn som Nøtteknekker Abbor, Owl’s Hootch og Thunder View. En port-o-potty for campingplassen finner du like forbi en eng dekket av maisliljer.

Gå ut av Little Round Valley, 8,1 miles fra starten og begynn den siste stigningen på Deer Springs Trail. De knudrede furuene blir mer knappe og steinblokkene blir større når du bytter opp på fjellsiden. Overraskende nok får du ikke oversikt over San Jacinto Peak før du er rett på toppen, men du vil ha fin utsikt nedover fjellsiden mot vest.

Når du har vandret 2 km over Little Round Valley, du kommer til det siste løypekrysset i en sal på sørsiden av San Jacinto Peak. (Som en bonus, hvis du går rett noen hundre meter forbi krysset, kommer du til en steinete abbor med utsikt øst over Palm Springs). Fra treveiskrysset på toppen av Deer Springs Trail, sving til venstre opp San Jacinto Peak Trail og vandre de siste 0,5 milene til toppen.

Gå forbi en steinhytte omtrent en tiendedel kilometer under toppen. Et skilt på døren bemerker at «Mount San Jacinto’s Peak Shelter er en historisk struktur, etter å ha blitt bygget rundt 1933 av Civilian Conservation Corps.» Ettromslyset er åpent for publikum og vedlikeholdes av de besøkende.

Skjulet i nærheten toppen av San Jacinto Peak

Over hytta forsvinner stien i rot av steinblokker, og du får igjen din egen rute til toppen av San Jacinto Peak. Et treskilt markerer det distinkte toppmøtet, som er omgitt av episke utsikter. Hvor flott er utsikten fra San Jacinto Peak? Etter å ha besøkt toppmøtet skrev John Muir at utsikten var:

Det mest sublime skuespillet som finnes hvor som helst på denne jorden.

Mens byspredning og forverret luftkvalitet har reduserte utsikten som så imponerte John Muir, at toppmøtet 360 fremdeles er et av Sør-Californias beste. I øst kan du se nedover fjellsiden mot ørkenen rundt Palm Springs.Hvis du ser nøye på den steinete ryggen over byen, vil du se toppen av Palm Springs Aerial Tramway.

I nordøst er Little San Bernardino Mountains synlig krysset Joshua Tree nasjonalpark. Nord for San Jacinto Peak faller fjellene over 9000 fot på fem miles til dalbunnen (krysset av motorveien 10). På den andre siden stiger San Bernardino-fjellene enda høyere og fyller San Gorgonio Mountain, det høyeste punktet i Sør-California, som strekker seg opp nord-nordvest for San Jacinto Peak.

Den vidstrakte utsikten fortsett mot vest der fjellene taper til dalbunnen fylt av Riverside og Helmet. Det blå vannet i Diamond Valley Lake skiller seg ut fra omgivelsene. Mot sør er utsikt over Tahquitz Peak i San Jacinto-fjellene mot Palomar-fjellene på nordsiden av San Diego County. Det virker som om den bedre delen av Sør-California er synlig fra San Jacinto Peak.

Ser tilbake over stien fra toppen av San Jacinto Peak

Mens du sannsynligvis ikke vil passere mange turgåere på vei opp til San Jacinto Peak, kan toppen blir faktisk overfylt i helgene. Gå ut langs den steinete ryggen mot nord for å finne et sted for deg selv å nyte utsikten nordover mot San Gorgonio-fjellet og østover over Coachella Valley.

Utsikt over San Gorgonio Mountain fra San Jacinto Peak

Når du er klar til å komme tilbake, kan du gå tilbake slik du kom. Turen nedover er også bratt, og mens naturen underveis alltid er vakker, kan skjønnheten begynne å føles ensformig på den lange turen ned når beina skriker for at turen skal være over. Prøv å ikke skynde deg nedover stien og legg ekstra press på knær og ankler. Den stadig tilstedeværende fuglesangen langs stien skal bidra til å holde deg i et behagelig tempo. Bena dine er nødt til å være slitne når du er ferdig med turen, men resten av dere burde være ganske fornøyde med prestasjonen.

Ser østover over Coachella Valley fra San Jacinto Peak

Få tillatelse! En villmarkstillatelse er nødvendig for å vandre Marion Mountain Trail, men det kreves ingen avgift for å parkere ved trailhead (et National Forest Adventure Pass er ikke lenger nødvendig). Hunder og terrengsykler er ikke tillatt på turen til San Jacinto Peak. Du kan søke om villmarkstillatelse online eller hente en på selvutstedelsesstasjonen på det nærliggende Mount San Jacinto State Park Headquarters som ligger på 25905 Highway 243 i Idyllwild. Ring 951-659-2607 for mer informasjon om villmarkstillatelser. Marion Mountain Trail har ikke en kvote som begrenser antall turgåere, så det er ganske enkelt å hente tillatelse. Det kreves en ekstra tillatelse for å slå leir og Little Round Valley Trail Camp.

For å komme til stien: Fra Banning, som ligger 80 miles øst for Los Angeles på motorveien 10, kjører du sørover på rute 243 opp til fjellene i 19 miles til Azalea Trails Road (Forest Route 4S02), som vil være på venstre (øst) side av veien. (Kommer fra den andre retningen, Azalea Trails Road ligger 8,8 km nord for Idyllwild på rute 243.)

Sving opp Azalea Trails Road, følg skiltene til Marion Mountain. Det er 2,4 km fra Route 243 til Marion Mountain Trailhead. Ta øyeblikkelig venstre ved første kryss etterfulgt av et par høyre svinger. Fra den siste svingen inn på Marion Mountain Campground Road, er det 1,2 km til Marion Mountain Trailhead, som vil være til høyre overfor en skittparkeringsplass. Parker her. Veien ender enda en kvart mil på Marion Mountain Campground.

Trailhead-adresse: Marion Mountain Campground Road, San Bernardino National Forest, Idyllwild, CA 92549
Trailhead-koordinater: 33.79117, -116.735386 (33 ° 47 ′ 28,21 ″ N 116 ° 44 ′ 07,38 ″ V)

Høydeprofil
Klikk eller hold markøren over et hvilket som helst sted på denne høydeprofilen for å se avstanden fra start og høyde over havet på det stedet, som vil bli uthevet på kartet.

Løypekart

Se San Jacinto-fjellene på et større kart
eller vis et regionalt kart over omkringliggende stier og campingplasser i Sør-California.

• Bilder
  • Stier i nærheten
  • Mer informasjon
Bilder

Disse bildene er tatt i juni 2013. Klikk for å forstørre.

Stier i nærheten
Indian Mountain
Denne 6-mils tur-retur krysser en sal til et 5790 fot toppmøte med utsikt over fjellene rundt San Jacinto Peak nær Idyllwild.
Ernie Maxwell Scenic Trail
Dette gradvis 5,2 mil tur-retur tur nær Idyllwild krysser stille skoger med ulendt fjellutsikt.
Canyon View Loop Trail
Denne 3,75 mil lange løkken i Whitewater Preserve krysser Whitewater River og inneholder en del av Pacific Crest Trail for å gi stor utsikt opp og ned Whitewater Canyon i den østlige enden av San Bernardino Mountain.
Flere turer i Sør-California
Utforsk flere stier i Orange, Riverside, San Bernardino og San Diego fylker.