Inland Empire Movie (2006)

Inland Empire Movie Review

Duik in ongemak, dec 2018

Deze film is niet voor het algemene, door populaire cultuur gedreven filmpubliek; in feite is het waarschijnlijk beter geschikt voor diegenen die willen dat zo’n publiek zich steeds ongemakkelijker voelt tijdens een drie uur durende film terwijl je geniet van de kunst van het filmmaken van David Lynch en de grootsheid van de uitvoering van Laura Dern.

Inland Empire (2006) duurde meer dan twee jaar om te filmen, waarbij het script tegelijkertijd werd geschreven. Toch is het deze nogal onconventionele methode van modern filmmaken die perfect past bij een film die mogelijk de innerlijke psyche van de regisseur David Lynch verkent. Sommigen vinden het te verwarrend, verwarrend en verstoken van waargebeurd verhaal om het een onderhoudende film te maken, maar het is in de vele wormgaten van de film dat het verhaal van de ontrafeling van de hoofdpersoon echt wordt uitgebeeld.

Volledig opgenomen door een digitale camcorder met lage resolutie in de hand van David Lynch, waarbij de partituur en montage ook het werk van Lynch zijn, lijkt Inland Empire zo ver mogelijk te gaan om zijn publiek ongemakkelijk te maken met lange stukken dialoogopnamen op slechts enkele centimeters van het gezicht van elke acteur. De griezelige muziek, gedempte verlichting en digitale video zorgen samen voor een zenuwslopende sfeer die de kijker doet denken aan het personage van Laura Dern terwijl ze de innerlijke heiligdommen van waanzin bereikt door een reeks bizarre gebeurtenissen over de vele niveaus en lijnen van de film. .

Inland Empire biedt goede uitvoeringen van vele herkenbare acteurs, waaronder Justin Theroux en Harry Dean Stanton, en die van Laura Dern levert haar een oceaan van waardering op, en terecht. Dern is niet bang om zich volledig te wijden aan de waanzin die zich binnen het personage (Nikki / Sue) ontvouwt en zich ook te verdiepen in de zeer noodzakelijke lelijke kant van acteren met een paar gruwelijke gezichtsuitdrukkingen die de impuls van de huidige scène vastleggen. De uitvoering van Dern is buitengewoon boeiend, terwijl Jeremy Irons (Kingsley) ook de eer verdient voor zijn aantrekkelijkere en conventionele rol in de film.

De primaire plot van Inland Empire draait om Nikki (Dern) die de leidende rol als de personage van Sue in de film On High in Blue Tomorrows, die een van de voorspellingen van een oude vrouw volgt, en Nikki’s ervaring met het maken van de film. Ze komen vroeg aan op de deels gebouwde set met haar co-ster Devon (Theroux), de twee worden opgewacht door de regisseur Kingsley Stewart (Irons) en Freddie Howard (Stanton) die hun hoofdrolspelers vragen. Na een vroege glimp te hebben opgevangen van het acteervermogen dat Dern later in de film zal leveren, dwingt een vreemd geluid Devon om zijn stoel te verlaten en de set te onderzoeken, waarbij hij uiteindelijk niets abnormaals vindt. Op dat moment besluit Kingsley de oorsprong van het script te onthullen.

Tot Devons ontzetting is het script geen origineel stuk, maar het behoort ook niet tot een bestaande film. Het script komt uit een oude Duitse film met de titel 47, waarvan wordt gezegd dat het een vervloekt Pools zigeuner-volksverhaal is: vervloekt omdat de twee hoofdrolspelers werden vermoord, waardoor de productie werd stopgezet. Op dit punt springt de film over naar Nikki die met rijke, oudere Poolse mensen spreekt. Tijdens deze reeks stellen de Poolse mensen Nikki een vraag in hun moedertaal en lijken ze ontevreden als ze antwoordt dat ze de taal niet verstaat. Vanaf hier komen meer van de voorspellingen van de oude vrouw uit, waarbij Nikki zich onderdompelt in het personage van Sue en de realiteit uit het oog verliest.

De andere terugkerende verhaallijnen die op het eerste gezicht willekeurig en niet met elkaar verbonden lijken te zijn, beginnen te verstrengelen met de primaire plot, waarbij de dubbelzinnigheid de kijker overlaat om de film en zijn lay-out te interpreteren op een manier die zij geschikt achten. De film gaat niet zozeer over het sussen van het publiek, maar over het dwingen hen om de realiteit waarvan ze getuige zijn in twijfel te trekken.

Inland Empire is, simpel gezegd, een lelijke film die dieper in het rijk van ongemak duikt dan velen filmbezoekers zouden willen. Het is niet alleen erg lang met iets minder dan drie uur, maar veel scènes houden de focus ongemakkelijk dicht bij het doel, met een dialoog die misplaatst of overbelast kan overkomen; maar het is binnen de onooglijke esthetiek van digitale video, de schijnbaar willekeurige aard van de verschillende verhaallijnen en de vaak verwarrende ontrafeling van Nikki / Sue’s boog, dat David Lynch de kunst van het filmmaken gebruikt om zijn verhaal over een vrouw in moeilijkheden over te brengen – volgens de slogan – door meer dan alleen een duidelijk verhaal. In plaats daarvan gebruikt Lynch elk element van het medium om de extremiteiten te bereiken, waardoor een intrigerend spektakel ontstaat met een bevredigend einde, zelfs als men niet precies weet waarom.

Vonnis 4/5